هدر

028-33454696

اسلاید شو
  • <p>عنوان 2</p>
  • <p>عنوان 1</p>

2018/01/06

26 نکته مهم در استفاده از سیلندرهای گاز

26-نکته-مهم-در-استفاده-از-سیلندرهای-گاز

نکات استفاده از سیلندرهای گاز

 

استفاده از سیلندر

آگاهی از نکات گفته شده در متن زیر حوادث احتمالی در هنگام استفاده از سیلندر را به حد اقل می رساند

1- در صورتی که از سیلندرهای حاوی گازهای قابل اشتغال یا قابل انفجار استفاده می شود ، حتما باید کپسول آتش نشانی در محل وجود داشته باشد.

2- در صورت عدم وجود اطلاعاتی همچون وزن، حجم، سال ساخت، شماره سریال و .. بر روی بدنه سیلندر می بایست از ورود آن به چرخه مصرف جلوگیری کرد.

3- قبل از اتصال رگولاتور به سیلندر جهت خارج نمودن گرد و غبار، شیر سیلندر را به آرامی باز نموده(صرفا برای گازهای خنثی) و سپس بلافاصله ببندید. این کار را باید در محلی که منبع جرقه یا شعله وجود ندارد انجام دهید و هرگز در مقابل، مجاور شیر و روبروی گیج فشارسنج سیلندر نباید ایستاد.

نکته! سیلندرهای هیدروژن و الباقی گازهای آتشزا و سمی را نباید به صورت آنچه که در بالا گفته شد ( مورد 3) تمیز نمود زیرا احتمال مشتعل شدن و انفجار وجود خواهد داشت.

4- لوله های گاز که لرزش دارند را بایست محکم کنید، احتمال بروز نشستی به علت لرزش زیاد وجود دارد.

5- استفاده از انبردست و … جهت باز بسته نمودن شیر سیلندرها موجب آسیب دیدن شیر و از بین رفتن آب بندی آن می شود.

6- نباید شیر سیلندرها را ناگهانی و به سرعت باز کرد زیرا در این صورت بعلت آزاد شدن ناگهانی فشار داخل سیلندر، ممکن است به رگلاتور آسیب وارد شود.

7- زمانی که شیر سیلندر باز است نباید محیط کار را ترک کرد.

8- اقدام به تعمیر شیر سیلندر دارای گاز تحت فشار بسیار خطرناک است.

9- در صورتی که شیر سیلندر نشتی دارد ، سیلندر را به هوای آزاد یا محلی با تهویه مناسب و دور از هر گونه منبع گرمایی یا جرقه انتقال دهید و گروه ایمنی و آتش نشانی را برای اقدام مناسب به محل بخوانید.

10- هرگز از اکسیژن و دیگر گازهای تحت فشار جهت یافتن نشتی، تمیزکاری، تحت فشار قرار دادن و… استفاده ننمایید زیرا خطر انفجار وجود دارد.

11- هرگز از شعله یا آب جوش جهت گرم کردن شیر های یخ زده سیلندرها استفاده ننمایید.

12- شیر سیلندرهای خالی نیز باید بسته نگهداری شوند زیرا نفوذ هوا و رطوبت به درون سیلندر، خوردگی بدنه سیلندر و ناخالصی گاز درون سیلندر را در پی خواهد داشت.

13- از بستن سیلندرها به میزکار و دیگر محل هایی که امکان دارد به عنوان بخشی از یک مدار الکتریکی واقع شود اجتناب نمایید.

14- با توجه به این که فشار سیلندرهای خالی مساوی فشار محیط (حدود 1 بار) می باشد، لذا خالی بودن سیلندر به معنای عدم وجود گاز درون آن نمی باشد.

15- گیج و رگلاتور را بایستی پس از انجام کار از سیلندر جدا نمود و درپوش سیلندر را بر روی آن قرار داد.

16- قبل از جدا نمودن گیج و رگلاتور از سیلندر، شیر سیلندر را بسته و گاز موجود در مسیر را تخلیه نمایید.

17- بدون داشتن آگاهی کامل از خواص گازها، از ترکیب آن ها خودداری کنید.

18- جهت شناسایی محتویات سیلندرها، تنها به رنگ و یا نوشته های موجود بر روی سیلندر استناد نکنید، اسناد خرید را بررسی کنید.

19- برای هر گونه دست کاری و یا تعویض شیر از تعمیرکار غیر متخصص استفاده ننمایید.

20- در صورت مشاهده هر گونه عیب بر روی بدنه و شیر سیلندر قبل از ارسال آن برای شارژ بایستی اشکالات توسط کارشناس فنی بر طرف شود.

21- هرگز از فشار گاز برای شوخی کردن با همکاران خود استفاده نکنید. گزارشات متعددی از آسیب دیدگی اعضای داخلی بدن و بیرون آمدن چشم از حدقه و… در اثر شوخی با فشار گاز وجود دارد.

22- شلنگ ها را بایستی قبل از استفاده امتحان نمود و در صورت مشاهده هرگونه آسیب دیدگی می بایست دور ریخته شوند .

23- به هنگام استفاده از شلنگ بایستی کاملا باز شده باشند. احتمال انفجار ، نشتی و حریق در شلنگ های چنبره زده و یا حلقه شده بسیار زیاد است.

24- بایستی از بسته بودن شیر سیلندرها اطمینان حاصل نمایید اما در نظر داشته باشید بیش از حد شیر را محکم نکنید.

25- به منظور جلوگیری از ورود رطوبت هوا و محیط از منافذ سیلندری که برای شارژ مجدد ارسال می شود، همیشه مقدار کمی فشار در سیلندر باقی بگذارید زیرا اینکار موجب حفظ خلوص و کیفیت گاز مورد استفاده می شود.

26- سیلندرها را در اتاق های در بسته و محیط کار تخلیه نکنید.